We hebben weer een geweldige trainingsdag achter de rug. En dit keer ging de trainingsdag over.. jawel..'Closing'. Inkoppertje.
Wat weten we over closen?
Al onze deelnemers zijn dagelijks druk met het overtuigen van nieuwe klanten van hun oplossing. En aan het einde van deze overtuiging, vindt dan uiteindelijk idealiter een 'close' plaats. Hiermee bedoelen we letterlijk: Het sluiten van een zakelijke transactie. Maar vindt deze echt pas aan het einde plaats?
Close before the presentation
De moraal van het verhaal van de trainingsdag is: dat je naar onze mening kan en moet closen, voordat je ook maar iets hebt gepresenteerd over je oplossing. Huh? Hoe werkt dat dan? Als jij een goede oplossing wilt kunnen bieden, moet je niet alleen begrijpen wat exact het probleem is aan de andere kant van de tafel en voor wie dit een probleem is. Je zal ook moeten weten wat de oplossingscriteria zijn voor alle belanghebbende om het probleem goed op te kunnen lossen. Snap je dit goed? Maar dan ook écht goed? Dan kan je dit teruggeven en dé vraag stellen: als ik dit op deze manier kan oplossen, gaan we dan samenwerken? En daar is ie: jouw Close before the presentation. In a nutshell, want zo gemakkelijk bleek het nog niet te zijn...
Het proces en de optimalisatie
Dit is niet het enige dat belangrijk is voor een hoog closingspercentage. Als je een strak proces hebt ingericht, is het ook belangrijk je hieraan te houden. Je rijdt dus niet weg voordat je het juiste vervolg in de agenda hebt. Wil je je proces optimaliseren? Ga dan eens met elkaar na wat de redenen zijn dat klanten voor jou kiezen, maar ook vooral waarom ze niet voor je kiezen. Zie jij een rode draad? Kets het altijd af op bijvoorbeeld urgentie? Bedenk dan hoe je urgentie kan creëren in jouw salesproces.
Mensen raken in het hart
Last but not least. Één van de vrouwelijke sales leaders kwam ermee: People buy from People. Wil jij niet alleen een ja op deze samenwerking, maar wil jij iets achterlaten dat mensen raakt in het hart? En dat ze áltijd, bij welke werkgever ook, jou zullen bellen als ze je nodig hebben? Zorg dat je iets doet dat ze voor altijd zullen onthouden. Wil je weten wat wij hiervoor met elkaar hebben bedacht? Zorg dan dat je er de volgende keer bij bent! En schrijf je hier in voor trainingsdag #3 op 15 september aanstaande bij Karaat Amsterdam!
Commenti