Wat was jouw uitdaging?
Voor mij was het een hele grote vraag: hoe leer ik anderen hoe ze Treams moeten verkopen? Wat betekent sales binnen Treams? Mijzelf ging het altijd goed af maar hoe breng ik dit over aan een team en wie neem ik hiervoor aan? We hebben veel sales collega's zien komen en gaan en dit heeft veel tijd en energie van iedereen gekost zonder dat het voldoende opleverde. Daarom hebben we kennis van buitenaf ingeschakeld.
Wat hebben we samen neergezet?
We zijn nu op het punt gekomen dat we de juiste mensen op de juiste plek hebben, ik weet hoe ik mijn team moet aansturen, we resultaten behalen, we inzicht hebben, een fijne cultuur en we weten hoe we elkaar kunnen helpen om continu beter te worden. Dit was de wens en dit is nu gelukt!
Hoe hebben we dat gedaan?
We zijn gestart met workshops met het hele team om onze 'succesformule' uiteen te zetten. Van daaruit hebben we gewerkt aan een Blackbook Sales en daarmee aan een salesproces. Dit hebben we vervolgens getoetst in de markt en aangescherpt. In de volgende fase, zodra we inzicht hadden, hebben we onze bedrijfsdoelstellingen vertaald naar kwartaal plannen, week plannen en praktische KPI’s. We wisten exact welke activiteiten er nodig waren om de bedrijfsdoelstelling te behalen. Dit continu meten stelde ons in staat om strategische keuzes te maken. We brachten focus aan, kozen voor niches, type klanten en hebben ons team nog verder uitgebouwd.
Wat is de impact hiervan geweest?
Vanuit mijn rol als CEO & Founder is deze verandering echt life changing. Om te beginnen: we realiseren voorspelbare omzet en groei met een super gemotiveerd team. Meer dan dat is vooral op dat punt komen dat je het als Founder kan loslaten en het niet meer zelf hoeft te doen. Dit is het bewijs dat het kan en dat je organisatie schaalbaar is. Daarnaast heb ik zelf ook ontzettend veel geleerd over het sales vak, strategisch sales management, ROI, businesscases maken en een sales team bouwen. Wat het uniek maakt is dat Diede met ons samen in de modder staat, en mee blijft werken tot we de kern van het probleem hebben opgelost. We werkten echt samen van prospect tot de close. Ze heeft voor ons het geheim van het closen weten te ontrafelen: onbetaalbaar!
コメント