Steeds vaker hoor ik dat sales teams niet goed kunnen omschrijven welke stappen zij ondernemen voor het binnenhalen van een nieuwe klant. Jammer, want een strak proces definiëren én volgen kan veel voordelen hebben. Niet alleen het definiëren van de verschillende activiteiten is belangrijk, maar ook het bepalen wanneer deze activiteiten succesvol zijn. Als een soort check-list. Waarom?
Houvast & discipline
Zo vaak heb ik het inmiddels meegemaakt. Sales reps. die uit een afspraak komen en enthousiast schreeuwden: ''Dit was echt een goede afspraak, ze vonden het fantastisch!'' En toch werd het geen klant (zelf ook heel vaak gedaan trouwens). Het is belangrijk dat je goed kan beoordelen waarom een afspraak goed ging, of juist niet. Dat je consistent bent, en dat je een stap terug kan zetten als je iets vergeten bent. Goede afspraken zijn niet altijd afspraken die goed voelden. Sterker nog, een echt goede afspraak kan best ongemakkelijk en confronterend zijn geweest. Dit is namelijk soms nodig om verandering teweeg te brengen. Wanneer vind jij dat je een goede afspraak hebt gehad?
Performance & groei
Door bij te houden wat je wanneer doet en hoe je dit doet, kun je ook meten wat het succes hiervan is. Je kan zien waar het goed gaat, maar ook waar je beter in moet worden. Zodra je hier zicht op krijgt kan je gericht gaan trainen, én groeien. En dan wordt het pas leuk.
Forecasten
Ook niet onbelangrijk, afgeven aan het management hoeveel omzet je verwacht. Nadat je een poosje hebt gemeten wat je wanneer doet en wat dit oplevert, kan je percentages gaan hangen aan al jouw verschillende stappen. Word je hier echt goed in, dan kan je gaan voorspellen wat er gaat gebeuren.
Overtuigd van een proces? Of heb je al een proces maar volg je deze nog niet zo strak? Stay tuned!
Comments